فنی و مهندسی-پایپینگ ASME ASTM PIPE

فنی و مهندسی-پایپینگ ASME ASTM PIPE

فنی و مهندسی-پایپینگ ASME ASTM PIPE

فنی و مهندسی-پایپینگ ASME ASTM PIPE

وضعیت بحرانی شرکت های صف وصدرا

۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۵
صدرا سیاسی نیست
با آغاز به کار دولت جدید دوره خدمت سید مهدی حسینی به پایان می رسد و وی به همراه مهندس جهانگیری وزیر سابق صنایع به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران آغاز به کار می‌کنند. حضور 2 فرد شناخته شده بسیاری از نگاه ها را به سمت صدرا معطوف کرد، به ویژه نگاه سهامداران این شرکت را که بی صبرانه منتظرحرکت مجدد این شرکت پر رمز و راز (از دید سهامداران) هستند.

حسینی می‌گوید نگاه صدرا اکنون به غیر از درون به بیرون از خود نیز افتاده اما این تنها کافی نیست بلکه باید از طریق " اراده ملی" (که وی تعریف خاصی برای آن دارد) زمینه های تو سعه صدرا را مهیا کرد .

وی می‌افزاید: صدرا برای زنده ماندن همچون آب به پرو ژه های جدیدتر نیاز دارد چون اگر این انرژی حیاتی به صدرا نرسد دیر یا زود صدرا تلف خواهد شد .به قرارداد های صدرا در سال 85 نگاه کنید ، خبری از قرار داد جدید نیست پس تکلیف 3700 کار گر چه می‌شود.

حسینی اما زمانی که از پروژه های صدرا صحبت می کند بادی در گلو دارد و با غرور چشمانش برق می زند و از آنها به عنوان متبلور شدن آرزو های ملی یاد می کند آرزو هایی که در خاطره قومی شهر وندان ایرانی جای دارد.
از آلمان می گوید و در یافت سفارش 4 فروند کشتی جدید از آلمان که قرار است توسط صدرا ساخته شود،بعد از مصاحبه گپی خود مانی اش با ما به درازا می کشد و درد ودل هایی که بر روی کاغذ نمی توان آورد و در دفاعی تکرار می کند صدرا سیاسی نیست.......

سینا: در حال حاضر انتقادات زیادی نسبت به صدرا وجود دارد. برخی معتقدند که صدرا سیاسی شده و برخی معتقدند تفاوت‌های زیادی بین شرکت صدرا پیش از واگذاری 35 درصد از سهامش با پس از این واگذاری وجود دارد ،انتقادات بسیاری نیز در خصوص انجام پروژه‌های متعدد به صورت "برون سپاری" و تاخیر در اجرای آنها عنوان می‌شود. پاسخ شما به این انتقادات چیست‌؟

من معتقدم که بسیاری ازاین انتقادات سیاسی است اما انتقادات سازنده نیز وجود دارد که ما باید آنها را شناسایی کنیم‌.

اصولاً صحنة پیمانکاری کشور طی سال‌های اخیر اعم از داخلی و خارجی با پدیده‌ای به نام افزایش قیمت‌ها روبرو شد در این مدت دنیا با پدیده افزایش قیمت و کاهش ارزش دلار روبرو شد که پیمانکاران را دچار ضرر و زیان کرد. به طور مثال اغلب قراردادهای صدرا با دلار منعقد شد اما اغلب خریدهای ما با یورو.

زمانی که در یک پروژه، نرخ دلار نسبت به یورو تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند به معنای این است که با 30 درصد تفاوت نرخ ارز در خریدها روبرو هستید‌.

قیمت فولاد نیز در زمان اجرای طرح‌های ما افزایش پیدا کرد و حتی در برخی اقلام قیمت فولاد تا 100 درصد افزایش یافت‌. در نتیجه این پدیده برای همة پیمانکاران کشور مشکل ایجاد کرد.

ما زمانی با این پدیده روبرو شدیم که پروژه‌های بزرگی را با صنعت نفت کشور منعقد کرده بودیم که ارزش آن بالغ بر1 میلیارد دلار بود. بنابراین زمانی که در یک قرارداد یک میلیارد دلاری با 400 تا 500 میلیون دلار افزایش قیمت روبرو شوید مشکلات عدیده‌ای به شما روی می آورند.

از طرف دیگر کارفرمایان ما نیز به دلیل دولتی بودن نمی‌توانند انعطاف لازم را داشته باشند چرا که باید مصوبات مختلف را از مقامات مختلف در جایگاه های مختلف اخذ کنند و این کار بسیار دشواری است چرا که به طور مثال شرکت ملی نفت به غیر از صدرا با صدها شرکت دیگر نیز قرارداد دارد.

وقتی صدها میلیون دلار هزینه به پروژه اضافه می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که یک پیمانکار بتواند به راحتی این موضوع را تحمل کند و تاثیری بر روی کارش نگذارد.

به طور مثال در پروژه سلمان قرار بر این بود که 73 میلیون دلار خرید انجام شود اما صدرا در عمل 160 میلیون دلار تجهیزات خریداری کرد، طبیعتاً زمانی که پیمانکاری با این حجم از کاهش نقدینگی روبرو می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که همه چیز عالی‌، ایده‌آل و در موعد مقرر انجام شود. همین داستان در فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی نیز تکرار شد که نهایتاً با بحث و گفت‌وگو حل شد.

بنابراین بخشی از مشکلات پیمانکاران داخلی ناشی از تغییرات قیمت و جریاناتی بود که برای همة پیمانکاران دنیا بوجود آمد و بخشی هم ناشی از عدم انعطافی است که اصولاً در قراردادهای داخلی به دلیل دولتی بودن کارفرماها وجود دارد چرا که آنها دولتی هستند و بوروکراسی اداری ما در بخش‌های دولتی به گونه‌ای است که برخی از تصمیمات باید تا بالاترین رده‌های کشور نیز برود.

البته من معتقدم که برخی از سخت‌گیری‌هایی که نسبت به صدرا شده سازنده بوده اما در مقایسه گاهی اوقات نیز منصفانه نبوده است‌.

در واقع صدرا به دلیل همزمانی پروژه‌هایش با افزایش قیمت‌ها دچار مشکل شد به‌طوری که تنها در 2 پروژه بیش از 180 میلیون دلار ارقام افزایش یافت‌، اما اینکه بگوییم صدرا سیاسی شده است تحلیلی است که من نمی‌توانم آن را تکذیب یا تائید کنم‌.

سینا: اما هیات مدیرة شرکت صدرا هم‌اکنون از افرادی با سابقه‌های سیاسی تشکیل شده است‌؟

دست کم 3 نفر به ترکیب هیات مدیرة جدید صدرا اضافه شده‌اند که هرکدام از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند، حضور من در ترکیب هیات مدیره به دلیل نزدیکی به صنعت نفت بود و شاید من انتخاب شدم تا در پروژه‌های نفتی به شرکت کمک کنم در نتیجه من هم تلاش خود را انجام می‌دهم‌.

من فرد سیاسی نیستم و دیدگاه سیاسی نیز ندارم‌. در مورد آقای جهانگیری و آخوندی نیز نمی‌توان چنین قضاوتی داشت چرا که آنها هم به یک لابی سیاسی تعلق ندارند. بنابراین نمی‌توان گفت که صدرا یک جریان سیاسی ایجاد کرده است‌.

من این اطمینان را می‌دهم که تمام تلاش ما این است که صدرا به حیات خود ادامه دهد. شرکت‌هایی مانند صدرا در بازار نفس می‌کشند. یعنی اگر بازار برای صدرا و شرکت‌های مشابه مهیا نشود، صدرا می میرد.

ما باید امروز در پروژه‌های بعدی فراساحل و صنعت نفت سهم بزرگی داشته باشیم‌.

در حال حاضر 3700 پرسنل دانش آموخته و آموزش دیده در صدرا مشغول فعالیت هستند که از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند. اگر برای این افراد کار مهیا نباشد همه رها خواهند شد. اگر به بودجه سال 85 صدرا نگاه کنید، می‌بینید که عملاً پروژه جدیدی وجود ندارد اگر قرار باشد تا 7-8 ماه آینده پروژه‌های صدرا تحویل داده شود بعد از آن چه خواهد شد.

سینا: در واقع یکی از دلایلی که عنوان می‌شود صدرا سیاسی شده ناشی از همین موضوع است و اینکه تا پیش از آنکه صدرا به تعبیری خصوصی شود پروژه‌های زیادی به این شرکت واگذار می‌شد اما پس از اینکه این شرکت از دولتی بودن خارج شد دیگر پروژه‌ای به صدرا تعلق نمی‌گیرد و صدرا عملاً رها شده است‌؟

این به عملکرد دیگران مربوط است‌. ولی من این موضوع را رد می‌کنم به این دلیل که تا به امروز صدرا هیچ پروژه‌ای را خارج از مناقصه دریافت نکرده است‌. تا به امروز تمامی پروژه‌های صدرا در پروسه رقابت بدست آمده و اینطور نبوده که کسی بخواهد به صدرا پروژه‌ایی را اعطا کند و روزی که از ما خوشش نیامد به ما پروژه‌ای ندهد. در حال حاضر نیز این اعتقاد وجود دارد و هیات مدیره به شدت به این موضوع معتقد است‌.

ما هرگز خواستار این نبوده‌ایم که کاری را خارج از مناقصه یا به صورت سیاسی به ما بدهند تا به امروز اینگونه عمل کرده‌ایم و این تلاشی است برای اینکه غیر سیاسی باقی بمانیم‌. یعنی اینکه هیچگاه نمی‌خواهیم از روابط خاص یا ویژه‌ایی استفاده کنیم‌.

تاکنون تمام پروژه‌های ما در قالب مناقصه بوده از این پس نیز می‌خواهیم پروژه‌های ما در قالب مناقصه باشد اما اگر درهای مناقصه هم بر روی ما بسته شود نگران می‌شویم. ما همه معتقدیم که جایی مانند صدرا به شخص یا جریان خاصی تعلق ندارد بلکه صدرا یک سرمایه ملی است‌.

سینا: پس چرا صدرا پروژه‌های مهمی مانند فاز 15 و 16 پارس جنوبی و یا طرح توسعة حوضچه دوم و سوم بندر شهیدرجایی را از دست داد؟

تصمیم در خصوص اعطای پروژه حق کارفرماست‌، اگر ما به این موضوع قائل نباشیم‌، می‌بازیم‌. این حق کارفرماست حتی اگر به غلط از یک پیمانکار راضی نباشد کار بعدی را به پیمانکار واگذار نکند ما باید اصل را بر مشتری مداری قرار دهیم و باید نگران نکاتی باشیم که نگرانی اصلی مشتری است‌.

شرکتی مانند پترو پارس که پروژه‌های بزرگی را در دست دارد، دارای زمانبندی‌، جریمه‌ها و تعهدات مختلفی است بنابراین پیمانکار دوم باید نظر کارفرما را تامین کند، اگر چنین نکرد کارفرما حق دارد که پروژه‌های بعدی را واگذار نکند. من هم حق دارم که اگرکارفرما اشتباه ‌کرد او را از اشتباه خارج کنم و اگر درست می‌گوید باید خودم را اصلاح کنم‌.

هیات مدیره صدرا تلاش گسترده‌ای را در جهت حل مسائل برون سازمانی انجام داده است ما تلاش کردیم مشکلات حواشی صدرا را حل کنیم و معتقدم که حل این مسایل بسیار موثر بوده است‌.گاهی اوقات ما در نتیجه سیاست درون نگری دچار ضعف می‌شویم، اما امروز این سیاست تغییر کرده و امروز این موضوع در حال نشان دادن نتایج خود است‌. ما امروز نسبت به گذشته بسیار راحت‌تر مسائل‌مان را حل می‌کنیم به طور مثال مسائلی را که در دو سال گذشته اصلاً گوش شنوایی برایش وجود نداشت اکنون تا حدودی مورد قبول واقع شده است‌.

سینا:آیا تصمیمی در خصوص تعدیل رقم قراردادها گرفته شده است؟

طبق توافقات انجام شده قراراست در پروژة خزر 5 میلیون دلار و در پروژة سلمان 122 میلیون دلار رقم قرارداد افزایش یابد.


سینا: شما از استانداردها صحبت کردید، در حال حاضر استات اویل صدرا را متهم می‌کند که فعالیت‌هایش در فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی استاندارد نیست و از طرفی عنوان می‌شود که وزن سکوهایی که صدرا ساخته است 30 درصد بیشتر از حد استاندارد است این اتهامات ناشی از چیست‌؟

این اضافه وزن به دلیل غیر استاندارد بودن سکوها نیست‌، بلکه تغییرات طرح موجب شده که وزن سکو از وزن قراردادی‌اش افزایش یابد و زمانی که وزن یک سکو از وزن قراردادی آن بیشتر شود طبیعتاً کار بیشتری صرف خواهد شد و کار بیشتر نیز به پول و زمان بیشتری نیاز دارد.

سینا: پس چرا استات اویل صدرا را متهم به غیر استاندارد بودن در فعالیت‌هایش می‌کند مگر فعالیت‌های شما تحت یک استاندارد بین‌المللی صورت نمی‌گیرد؟

همیشه اینگونه مباحث بین پیمانکار و کارفرما تا روز تسویه حساب نهایی وجود دارد.

سینا: چرا سهام صدرا دچار افت شده است‌؟

آنچه که من راجع به سهام صدرا از زاویة هیات مدیره می‌توانم بگویم این است که سهامداران تمامی شرکت‌های بورسی امروز هرکدام به گونه‌ای معترض هستند چرا که تمامی بورس به یکباره دچار افت شده و این افتی است که هیچ کس نمی‌تواند بگوید که مقصر کیست چرا که مسائل خاص خود را دارد و حتی نمی‌توان گفت که سهم انرژی هسته‌ای تا چه حد است‌.

ما در هیات مدیره تلاش می‌کنیم تا اولاً درآمد کافی همراه با کار بیشتر برای شرکت ایجاد کنیم .

دوم اینکه تلاش می‌کنیم تا EPS سال 84 شرکت علی رغم همة مشکلات با EPS سال گذشته فاصله‌ای نداشته باشد. (این مصاحبه در آخرین روزهای سال 84 صورت گرفته است‌) EPSسال گذشته شرکت 130 تومان بود و تلاش ما این است که این میزان EPS را حفظ کنیم‌.

این تنها چیزی است که در چنین شرایطی می‌توان از هیات مدیره انتظار داشت‌. اگر ما بتوانیم EPS سال گذشته را تحت چنین شرایط خاص سیاسی و اقتصادی که بورس با آن روبرو است حفظ کنیم اقدام بزرگی انجام داده‌ایم و من می‌توانم وعدة این تلاش را به سهامدارانمان بدهم که ما تمام تلاشمان را به کار خواهیم بست و در همین رابطه ما تلاش می‌کنیم تا جزء 10 شرکت برتر دنیا در بخش فراساحل و کشتی‌سازی باشیم‌.

سینا: در حال حاضر وضعیت صدرا را چگونه ارزیابی می‌کنید‌؟
صدرا در ربع قرن عمری که دارد سرعت خوبی را در پیشرفت و توسعه طی کرده است‌. همچنین سرعت کنونی ما در ساخت تاپ سایت‌ها و کشتی لوله‌گذار بسیار خوب بوده و پیمانکارانی مانند استات اویل‌، پتروپارس از مسیری که صدرا هم‌اکنون طی می‌کند رضایت دارند.

اقبال عمومی نیز که از سهام این شرکت در بورس بوجود آمد نیز ناشی از عملکرد مثبت این شرکت در گذشته بود، در مجموع می‌توان گفت که صدرا بخشی از آرزوهای ملی کشور را در بخش صنایع دریایی اعم از کشتی‌سازی و صنایع فراساحل برآورد کرده است و به سایر بخش‌های کشور نیز این جرات را داده که وارد عرصه‌های بزرگ شوند و خود را مطرح کنند.

سینا: آیاهم اکنون صدرا در وضعیت ایده آلی قرار دارد؟

قطعاً صدرا در حال حاضر فاصلة زیادی با یک شرکت ایده آل در صنایع دریایی دارد‌. به عنوان مثال اگر خودمان را با شرکت‌های موفق کره‌ای و چینی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که هنوز فاصلة زیادی وجود دارد.
برای جبران این فاصله به یک عزم و اراده ملی نیاز است. این صنعت از پتانسیل‌ها و جاذبه‌های زیادی برخوردار است و می‌تواند درآمدهای خوبی را برای کشور ایجاد کند. بعلاوه اینکه قادر است با با ایجاد اشتغال و درآمد تولید ناخالص کشور را نیز افزایش دهد.

سینا: در حال حاضر صدرا مشغول انجام چه پروژه‌هایی است‌؟

در شرایط کنونی مجموعاً 16 پروژه در صدرا در حال انجام است که پروژه‌های بزرگ آن مربوط به شرکت ملی نفت است‌.

بزرگترین پروژه‌هایی که هم‌اکنون در حال انجام است ساخت تاسیسات فراساحل فازهای 6 و 7 و8 پارس جنوبی است‌، در واقع ساخت جکت‌ها، تاپ سایت‌ها (عرشه‌ها) و لوله‌گذاری یکی از 3 خط این 3 فاز بر عهده صدرا است‌ که عملیات ساخت آنها تا کنون 85 درصد پیشرفت داشته و ما امیدواریم که ظرف چند ماه آینده این تاسیسات آماده نصب و راه‌اندازی شوند.

یکی از اقدامات شجاعانه‌ای که صدرا توانست با حمایت شرکت ملی نفت و شرکت پتروپارس به عنوان کارفرما در این فازها انجام دهد ساخت کشتی لوله گذار بود و خوشبختانه این شجاعت باعث شد که امروز ایران صاحب یک کشتی لوله‌گذار بسیار مدرن است و این کشتی خود را آماده می‌کند تا ظرف روزهای آینده لوله‌گذاری خط سوم فاز 6 و 7 و 8 پارس جنوبی را به صورت عملی آغاز کند.

همچنین پروژة منحصر به فردی نیز در بخش پتروشیمی به نام "مبین" توسط صدرا در حال انجام است.

ما در آنجا در حال ساخت تلمبه‌خانه‌ای هستیم که از نظر ظرفیت یکی از عظیم‌ترین تلمبه‌خانه‌های دنیاست چرا که این تلمبه خانه قادر است تا 3 برابر ظرفیت آب تهران را از دریا برداشت کند.

این تلمبه خانه 24 متر زیر سطح آب در حال ساخت است و در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد.

سینا: برای ساخت این کشتی لوله‌گذار چه میزان سرمایه‌گذاری انجام دادید؟

در حقیقت رقمی معادل 80 تا 90 میلیون دلار صرف ساخت این کشتی لوله‌گذار بسیار مدرن شد، این کشتی قادر است روزانه 2 تا 5/2 کیلومتر لوله به قطر 42 اینچ را‌ در کف دریا نصب کند.

این در حالی است که بزرگترین کشتی لوله‌گذار دنیا روزانه 5 کیلومتر لوله‌گذاری می‌کند که قیمت آن حدود 500 میلیون دلار است‌، مقایسه دو کشتی نشان می‌دهد این کشتی از شرایط بسیار مناسبی برخوردار است چرا که ما با صرف هزینه‌ای بالغ بر90 میلیون دلار کشتی‌ای را با چنین توانایی ساخته‌ایم و این نشان از راندمان بالای این کشتی دارد.

پروژة بزرگ بعدی پروژه سلمان است که پلت فرم‌ها و تاپ سایت‌های طرح به وزن 9 هزار تن در حال ساخت است و تا ماه نوامبر سال جاری نصب خواهند شد.

دیگر پروژة صدرا که باز هم یک پروژة نفتی است، ساخت دکل حفاری خزر است که تاکنون 97 درصد پیشرفت داشته است برای نصب این دکل باید 3 کشتی ساخته شود چرا که کشتی‌های موجود در منطقه توانایی حمل چنین دکلی را ندارند به همین دلیل همزمان با ساخت این دکل‌ها کشتی‌ها نیز در حال ساخت هستند‌.

براساس زمانبندی انجام شده عملیات ساخت 2 فروند از این کشتی‌ها تا تیرماه سال 85 به پایان می‌رسد. اما کشتی سوم به دلیل ویژگی‌های جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده مدت بیشتری به طول خواهد انجامید و به دلیل تغییر در طراحی اولیه با فاصله زمانی بیشتری به پایان خواهد رسید. بدین ترتیب با ساخت این کشتی‌ها عملیات نصب دکل حفاری در مردادماه سال جاری انجام خواهد شد.

سینا: دلایل تاخیر شما در ساخت دکل حفاری خزر چه بوده است‌؟

اپراتور عملیات حفاری تاکنون انتخاب نشده بود، اپراتوری که جدیداً برای بهره‌برداری از این دکل انتخاب شده خواسته‌های جدیدی از ما دارد. البته این موضوع ارتباطی به شیوة کار ما ندارد بلکه صرفاً خواسته‌های جدیدی است‌که دلایل عقب افتادگی در تحویل دکل حفاری خزر نیست.

اگر ساخت دکل زودتر هم به پایان می‌رسید. قادر به تحویل آن نبودیم چرا که این دکل باید توسط این کشتی‌ها تحویل و نصب شود. بنابراین‌، قرار است با توافق شرکت ملی نفت و شرکت نفت خزر فعالیت این دکل در تیر یا مردادماه سال 85 آغاز شود.

سینا: در حال حاضر چه طرح‌هایی را در بخش کشتی‌سازی در دست انجام دارید؟

ما در بخش کشتی‌سازی برای اولین بار توانستیم یک سفارش بزرگ برای ساخت کشتی از آلمان به دست بیاوریم که این موضوع نقطة برجسته‌ای در کشور محسوب می‌شود چرا که کشوری در سطح تکنولوژی آلمان صلاحیت ما را برای ساخت این کشتی‌ها تائید کرده و ساخت 4 فروند کشتی را به ما سپرده است.

هم‌اکنون در بخش کشتی‌سازی ساخت 4 فروند کشتی 24 هزار تنی چند منظوره برای کشور آلمان به ارزش 100 میلیون دلار توسط صدرا در حال انجام است‌. در شرایط کنونی ما به شدت در حال تجهیز بخش کشتی‌سازی در صدرا هستیم و چون قصد داریم وارد حوزه ساخت کشتی‌های بزرگتر شویم برنامه‌ای را برای ساخت حوضچه خشک جدیدی در دست داریم‌.

همچنین برای اولین بار قرار است 3 فروند کشتی 63 هزار در دریای خزر توسط صدرا ساخته شود. ساخت این کشتی‌ها سواپ نفت را در خزر تسهیل خواهد کرد و این در شرایطی که ایران با امریکا و اروپا برای خروج نفت از خزر در حال رقابت است بسیار تاثیر گذار است.

ایران در شرایط کنونی در حال یک رقابت سیاسی‌، تجاری‌، در خزر است که در این بین صدرا با ساخت 3 فروند کشتی نفتکش 63 هزار تنی در حال ایفای نقش خود است‌. چرا که با احداث خطوط لوله‌ای مانند باکو ـ جیهان ایران عملاً نادیده گرفته شده است.‌

سینا: پروژة احداث پل دریاچة ارومیه چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

با احداث این پل فاصلة بین 2 شهر تبریز و ارومیه بیش از 100 کیلومتر کاهش می‌یابد منافعی که با احداث این پل از محل صرفه جویی استهلاک خودروها و بنزین نصیب کشور می‌شود، بسیار فراتر از حجم سرمایه‌گذاری است که برای احداث این پل انجام شده است‌.

خطوط راه‌آهن از روی آن عبور می‌کند و دارای 2 باند رفت و 2 باند برگشت است و من فکر می‌کنم که با پیشرفت‌هایی که برای این پروژه در نظر گرفته شده است این طرح در نیمة اول سال 86 آماده بهره‌برداری شود.

سینا: به نظر می‌رسدکه صدرا در اجرای پروژه‌ها و روش کاری خود بیشتر از الگوی کشورهای آسیای شرقی استفاده می‌کند دلیل این موضوع چیست‌؟

در واقع نگاه ما به کسانی است که شباهت بیشتری به ما دارند و موفق‌ترند. به همین دلیل می‌توانم بگویم که کشورهای آسیای شرقی در این زمینه الگوهای مناسبی هستند اما الگوی صدرا تنها آسیای شرقی نیست به این دلیل که مبنای کار صدرا، نگاه همه جانبه است‌. اما واقعیت این است که آسیای شرقی همزمان با ما فعالیت خود را آغاز کرد اما خیلی سریعتر به پیش رفت برای اینکه بتوانیم خودمان را توسعه دهیم باید هم به عوامل درونی وهم به عوامل بیرونی توجه کنیم‌. اینکه چگونه در داخل شرکت فعالیت کنیم و از ابزارمان استفاده کنیم مربوط به عوامل درونی شرکت است‌.

اما بسیاری از عوامل خارج از محدوده فعالیت ما هستند که خودشان را به ما تحمیل می‌کنند. من همة این عوامل را در یک جمله "ارادة ملی‌" جمع کرده‌ام که اجزا و ابزار مربوط به خود را دارد. اگر به آن نگاه کنیم بسیاری از خلاها را در همین بخش پیدا می کنیم.

سینا: منظور شما از خلاءها چیست و این کاستی‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟

امروز یکی از اصولی که دنیا به شدت آن را دنبال می‌کند حذف مقررات دست و پاگیر است ‌و این یک واژه شناخته شده در جهان است در حالی که ما هر روز در حال سخت‌تر کردن مقررات هستیم و روز به روز این مقررات سخت‌تر و غیر شفاف تر می‌شوند، همچنین در اجرای این مقررات سلیقه‌ای عمل می‌شود.

مقررات زدایی به معنای حذف قوانین و مقررات نیست بلکه به معنای شفاف‌تر کردن مقررات است‌.

مقررات در داخل ایران اغلب ناشناخته و تاریک است به گونه‌ای که هر شخص برداشت خود را از مقررات دارد.

در شرایط کنونی هیچ سازمانی تنها با نگاه به درون و اتکا به ابزارهای داخلی خود نمی‌تواند موفق باشد بلکه باید به بیرون از مجموعة خود نیز نگاه کند و با سازمان ها، افراد و ادارات مختلف متصل و ارتباطات برقرار کند بنابراین باید ارتباطات مختلفی ایجاد کند و مرتباً در حال توجیه و توضیح باشد.

سینا: این توجیهات و توضیحات برای چیست‌؟

یا متولیان این صنعت نمی‌توانند ملزومات‌، ضرورت‌ها و ضرر و زیان‌های ناشی از تصمیماتشان را اندازه‌گیری کنند یا آموزش ندیده‌اند و یا از مسائل شخصی در کار استفاده می‌کنند.

اما زمانی که مقررات شفاف باشد و به متدلوژی تبدیل شود دیگر نیازی به صرف وقت و انرژی اضافی برای متقاعد کردن طرف مقابل برای پیشبرد کار نیست.